Wat is een mandala?

Mandala is een woord uit het Sanskriet. Deze oude taal is niet makkelijk te vertalen, maar mandala betekent daarin zoiets als cirkel of wiel. De mandala staat net als de cirkel symbool voor oneindigheid. Mandala’s zijn meestal rond, maar soms ook een beetje hoekig. Een mandala wordt gevuld met vormen, tekeningen en betekenisvolle symbolen, meestal gerangschikt om het middelpunt, maar soms ook willekeurig, op gevoel. De gebruikte vormen zie je vaak terug in de kosmos, in de natuur en in de architectuur. In kerkgebouwen kom je ze bijvoorbeeld tegen in de vorm van roosvensters en sneeuwkristallen hebben soms ook de vorm van een mandala en zijn verdeeld in zes gelijke vlakken.

Oorspronkelijk komen mandala’s uit Tibet, waar Boeddhistische monniken ze gebruikten bij het mediteren. Ze maakten mandala’s door heel precies zand uit te strooien en vulden dan de zo ‘getekende’ mandala met gekleurd zand. Tegenwoordig kom je mandala’s overal ter wereld tegen.

Het tekenen en inkleuren van mandala’s is heel mindful. Mindful staat voor bewust bezig zijn in het huidige moment. Zo ontspan je en doe je nieuwe energie op. Door het tekenen van een mandala kun je in contact komen met jezelf, waardoor innerlijke processen op van gebracht kunnen worden. Het biedt een mogelijkheid om je los te maken van oude patronen en denkbeelden. Het maken van een mandala kan een helende werking hebben en een creatieve ontwikkeling voor jezelf betekenen. Het kleuren van een mandala geeft rust en kan je helpen bij je persoonlijke groei. Dat is niet ‘zweverig’ en daar hoef je niets speciaals voor te doen. Iedereen kan mandala’s maken, ook als je denkt niet te kunnen tekenen!

Maak kennis met de wereld van mandala’s bij de Nederlandse Mandalavereniging! Hier vind je niet alleen creativiteit, inspiratie en verbinding, maar ook tips en adressen voor workshops en cursussen bij jou in de buurt. Als lid ontvang je drie keer per jaar ons inspirerende tijdschrift Mandala waarin we de de unieke mandala’s van onze leden delen met de verhalen die daar bij horen. Bovendien mag je gratis deelnemen aan door de vereniging georganiseerde activiteiten.

Word lid en laat je verrassen door ons inspirerende tijdschrift Mandala met leuke instructies, nieuwe technieken en heel veel prachtige mandala’s.